poniedziałek, 21 maja 2018

ILA Berlin 2018.

ILA Berlin AirShow to najstarsze i jednocześnie jedne z największych lotniczo-kosmicznych targów na świecie. Targi rozpoczynają się kilka dni przed weekendem, gdzie nie ma dużej rzeszy widzów i gdzie zainteresowane i akredytowane media mają szerokie możliwości zapoznania się ze wszystkimi stoiskami biorących udział w targach wystawców. Targi ILA są też szczególnym miejscem na którym podpisywane są nowe umowy pomiędzy zainteresowanymi współpracą stronami, firmami, producentami i wielkimi korporacjami. Cały obszar ILA Berlin Airshow jest podzielony na 3 strefy:
1-wsza - hale wystawowe, w których ulokowali się wystawcy sprzętu kosmicznego, lotniczego i wojskowego.
2-ga strefa - wystawa cywilnego i wojskowego sprzętu lotniczego na powietrzu, czyli statyka.
3-cia - strefa pokazów w powietrzu.
W Berlinie spędziliśmy 3 dni i dzięki zaproszeniu i akredytacji ze strony ILA mieliśmy czas, aby wszystko dokładnie zobaczyć. W miarę moich możliwości opiszę sprzęt jaki można było zobaczyć w halach wystawowych, zaczynając od kosmosu a skończywszy na dronach i sprzęcie wojskowym.



           .
Hale wystawowe: sekcja kosmiczna, w której oglądaliśmy min. silniki rakietowe / nie zwykłe ładne makiety tylko prawdziwych rozmiarów np. silnik Vulcain II do napędzania rakiety Ariane 5. Roboty do eksploracji planet, marsjańskie łaziki w iście marsjańskim plenerze a także pomniejszone modele np. kapsuły Orion. Sekcja cywilna z modelami samolotów pasażerskich, wojskowa wraz z dronami i normalnych rozmiarów makietami Eurofightera Typhoona i F-35, w których można było usiąść a także wojskowego śmigłowca NH-90 wraz z wyposażeniem wojsk specjalnych. Należy też dodać że krajem partnerskim pod nazwą "Partnerstwo Doskonałości" w tym roku na Targach ILA Berlin była Francja gdzie największym wystawcą był oczywiście Airbus.
Wystawa na powietrzu, czyli statyka obfitowała w samoloty cywilne oraz drony z jednej strony i maszyny wojskowe z drugiej, wszystkich uczestniczących w targach państw. Trzeba dodać że Siły Powietrzne USAF na targi berlińskie przysłały m.in. dwa samoloty F-35A Lightning II z 61. Eskadry Myśliwskiej, 56. Skrzydła Myśliwskiego a Korpus Piechoty Morskiej Armii USA wraz z Lockheed Martin przedstawili ciężki śmigłowiec Sikorsky CH-53K "King Stallion". Była to europejska premiera tego śmigłowca, który ma rywalizować z CH-47F "Chinookiem" o kontrakt na nowe ciężkie śmigłowce transportowe dla Bundeswehry. Ponieważ gospodarze targów, czyli Niemcy mają w swojej armii i "Chinooki" i śmigłowce CH-53, wszystkie te maszyny zaprezentowały się w powietrzu. Premierę w powietrzu miał także niemiecki "Eurofighter Typhoon", który szerokiej publiczności pokazał się w pięknym tygrysim malowaniu specjalnie na najbliższe odbywające się w Polsce NATO Tiger Meet. Samolot ten nazwano "Ghost Tiger" bądz "Bavarian Tiger". Kolejnymi niespodziankami na Targach ILA Berlin były Airbus A300 "Beluga", przylot i odlot B747-8 "Lufthansy" oraz wizyta największego samolotu świata Antonova An-225 "Mriya". Antonov zrobił wspaniałą niespodziankę wszystkim zebranym w niedzielę widzom...startując i robiąc niski przelot nad pasem, co przy widoku największego samolotu na świecie jest spektakularnym widokiem. Była to moja pierwsza wizyta na tych Targach i miejmy nadzieję że nie ostatnia.                 
 


.